Followers

Sunday 3 February 2013

A&E department!!

Assalamualaikum..wbt.. Alhamdulillah..setelah berminit2 mencari line.mybe sbb jb hujan kot.. so internet da jd mcm chipsmore.haih T.T *sabar je.. 

ok harini just nak share ngn korang pengalaman seminggu berposting moting dekat A&E.. ok meh nak habak kat hang a&e tu mens accident and emergency. alaaa yang bila kat hospital bunyi siren ambulan xhenti2 tu.. haa tu la emergency deparment. mak aih  busy gila.. emergency ni ade 4 bahagian. red zone.yellow zone.green zone.white.kesemua warna ala2 trafic light tu mmpunyai maksud yang tersendiri.. 

merah - rawatan akan diberi kepada pesakit serta merta. biasa kes2 yang melibatkan kemalangan yang teruk.kebakaran.lemas.
pendarahan yang banyak. haa smthing like that ok..

kuning- rawatan akan diberi kepada pesakit dalam tempoh 15-30 minit la.biasa kes yang patah2 tangan kaki.n pesakit tu sedar n ok la..

hijau- rawatan akan diberi kurang dari satu jam.biasa kes2 spt demam ke.muntah ke..mens kes yang ringan2 jela..

putih- yang ni mmg xde rawatan ape dah.. tutup kain.bawak rumah mayat..ngeee T.T  *tp makesure pesakit dah mmg betol2 xhidup la..hiks

seriously!!dulu saya pun xtahu pape pasal menda alah ni..yela..saya n family mmg  xde pegi hospital..kitaorang xpenah ambil rawatan kat hospital kerajaan..tapi tapi n tapi..saya penah la dengar rawatan dekat hospital kerajaan ni lembap la.lama tunggu.staff garang la.. yess! sume tu betol..sebab pe? sebab mereka mengutamakan kes2 yang melibatkan nyawa pesakit dulu.. so kalau korang xmenahan nak menunggu.saya sebagai *bakal staff menyarankan.......sakit ringan2 tu pegi je hospital or klinik2 swasta..kehkeh :D  *cepat telus n mulus..*missy xgarang but duet melayang sket la..hiks

 ok berbalik pada tajuk.1st keje..saya tercampak ke red zone.walaweh.. kecut habis bladder aku..HAHA yela..tu pertama kali aku di postingkan ke emergency department.kat situ selama 2 hari membuatkan diri ku begitu kebal.bekerja dengan staff yang sememangnya da teror ibarat langit dengan awan.kena marah kena maki. just buat muka cool n slalu ckp kat hati SABAR ye sayang..haha ok..aku xmenangis.tp hati aku mmbengkak..HAHA  *pui  kes yang sempat aku tengok banyak melibatkan kemalangan jalan raya dan mengalami kecederaan yang teruk.mak aih.. teringat kat budak usia dua tahun. sampai nampak tengkorak dia weh.. *nangis aku :( sume salah ibu bapa. (bawak motor anak letak berdiri dalam bakul) haiih ~ then aku sempat tengok kes ditikam oleh suami sendiri.pheww terpacak pisau kat perut..nasib hidup lagi.. 

then hari ke 3 n 4.. aku tercampak ke yellow zone. pheww kat sini aku jumpa budak accident kena langgar dengan krete tp xkritikal sgt.mula2 aku kesian yang amat. tp dia diiringi oleh dua anggota polis.mase pass over report.baru aku taw.dia sengaja di langgar coz dia peragut. huh panas plak hati kita.. sampai hati buat cmtu.. ragut pmpuan tua..n di takdirkan Allah..sekejap je Allah nak tnjuk.. dia patah tangan n mengalami internel bleeding.. hmm then kes2 len yang sempat saya tgk. kes2 asthma..diabetis.hypertension..kidney failure..

masuk hari ke 5.iaitu hari terakhir bagi minggu tu.. aku di tempat kan di asthma bay. taw x apekebenda tu..hehe tu adelah rawatan bagi pesakit yang mengalami asma..kat situ kitaorang just bagi ubat.. pesakit akan sedut ubat la.. then bila keadaan da ok..pesakit akan di benarkan discaj.tp kalau xok.. tengok la.. admit ward or masuk observation room untuk pemerhatian lanjut..
 
ok..green zone saya xsempat masuk..disweek akan masuk green zone..hehe insyaAllah ade mase nanti saya akan share ngan korang lagi ok.. :) n setakat ni xjmpa lagi la pesakit masuk white..hehe


                         Te Amor..missy anis :)



No comments:

Post a Comment